-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16577 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

ديدگاه روايات اسلامي نسبت به برخورد با اسيران جنگي چيست؟

در مورد مهرباني با اسيران جنگي و رعايت اصول انساني در مورد آنها روايات فراواني از پيشوايان اسلام نقل شده است كه عظمت تعليمات اسلام را در اين زمنيه نشان ميدهد



1ـ در حديثي از اميرمؤمنان علي(ع) ميخوانيم هنگامي كه عبدالرحمن بن ملجم، با شمشير بر سر مبارك آن حضرت زد، و او را اسير كردند، به حسن و حسين(ع) فرمود «اِحْبِسُوا هذَا الاَسيرَ، وَاَطْعِمُوهُ وَ اسْقُوهُ وَ اَحْسِنُوا اِسارَةُ» (مستدرك الوسائل 2/257) [اين اسير را حبس كنيد، غذا و آب به او بدهيد و در اسارت با او خوشرفتاري كنيد.]



2ـ در حديث ديگري از همان حضرت(ع) ميخوانيم كه فرمود «اِطْعامُ الْاَسيرِ وَ الْاِحْسانُ اِلَيْهِ حَقّ واجِِبِ وَ اِنْ قَتَلَتَةُ مِنَ الْغَدِ» (وسائل 11/69) [اطعام اسير و نيكي به او حق واجبي است، هر چند مستحق قتل باشد و بخواهي او را به قتل برساني.] (مانند ابن ملجم)



اين حكم شامل همه اسيران اعم از مؤمن و كافر ميشود، لذا در حديث ديگري از امام صادق(ع) اين حكم با صراحت آمده است «اِطْعام الاَسيرِ حَق عَلَي مَنْ اَسَرَهُ وَ اِنْ كانَ يُرادُ مِنْ الْغَدِ قَتْلُهُ فَاِنَّهُ يَنْبَغي اَنْ يُطْعَمَ وَ يُسْقي وَ يُرْفَقَ بِهِ كافِراً كانَ اَوْ غَيْرَهُ» (وسائل 11/68) [غذا دادن اسير، حق و مسلّم است بر كسي كه او را در اسارت دارد، هرچند بخواهد او را روز بعد به قتل برساند، در اينجا نيز سزاوار است كه غذا و طعام به او بدهند و با او مدارا كنند، كافر باشد يا غير كافر.]



ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ




پيام قرآن ج 10


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.